Sfaturi pentru a cumpara mașina visată

E
ste o vorba veche care spune că exista mașini care au fost lovite și mașini care vor fi lovite. Statistic, peste 66% din mașini au suferit cel puțin un accident. Problemele apar când daunele rezultate după accidente sunt reparate „neconform” adică într-un mod care nu mai asigură protecția pasagerilor, în cazul unui nou accident. Acest subiect a fost detaliat în articolul „Ce pericole ascunde o mașină reparată și vândută „fără accident în istoric”. Doar la o simplă căutare pe internet găsim multe exemple cu pasageri râniți grav în accidente auto. Mașini premium care fuseseră prost reparate sau ale căror airbag-uri nu s-au declansat sau fie caroseria nu a mai rezistat și i-a rănit sau imobilizat! De aceea, operațiunea verificare de accidente și modul cum au fost reparate daunele este foarte importantă.
Verificare de accidente

Daca ești primul proprietar al mașinii sau istoricul acesteia iți este pe deplin cunoscut informațiile despre accidentele suferite de mașină iți sunt cunoscute. Dar daca vrei să cumperi o mașină rulată sau ai cumpărat-o fără să faci în prealabil o verificare de accidente este recomandabil să o faci ca să știi ce probleme pot apărea și astfel să remediezi deficiențele existente. Pentru inceput este utilă o „verificare a istoricului mașinii online”, dar trebuie să iei în calcul că este posibil că nu toate accidentele sunt înregistrate și astfel nu se vor identifica la verificarea online.

Cum se face o „ Verificare de accidente ”?

 Verificarea daunelor suferite de caroserie și a modului cum au fost reparate se face plecând de la faptul că orice reparație făcută la o caroserie se poate depista. Întrucât la fabricația caroseriei se folosesc numai elemente noi, îmbinările sudate se fac robotizat fiind foarte uniforme, vopsirea se face pe linii automate, având grosimi de strat care diferă foarte puțin (cca. 10-20 microni) pe toata suprafața mașinii. Plus elementele care nu sunt vopsite sunt montate ulterior operației de vopsire. Puteți vizualiza aici o astfel de verificare.

Măsurarea grosimii stratului de vopsea – de ce se fac măsurătorile, cum se fac și cu ce instrument?

Verificarea de accidente începe cu măsurarea grosimii stratului de vopsea pe toată caroseria mașinii, punctele de măsurare fiind alese după o schemă bine stabilită. Astfel încât să fie inspectate toate zonele unde există potențial de daună. Rolul acestei verificări este de a măsura cu mare acuratețe grosimea stratului de vopsea. Mai exact pentru a identifica dacă vopseaua este originală,  dacă mașina este revopsită sau daca există elemente înlocuite și vopsite.

Pentru ca rezultatele să fie concludente aparatul cu care se fac aceste măsurători trebuie să aibă o precizie ridicată (în jur de +/-10 microni cât este de regulă variația grosimii stratului de vopsea obținută pe liniile de fabricație). Aceste măsuratori se pot face inclusiv pe elemente de oțel și pe cele de aluminiu. Multe dintre mașinile moderne au o parte din elementele de caroserie din aluminiu iar restul din oțel. Cititorul aparatului trebuie să fie în contact punctiform pentru a nu influența eventualele concavități ale suprafețelor pe care se fac măsurătorile

Valorile măsurate sunt analizate iar în punctele în care s-au făcut măsuratori și grosimea de strat este mai mică sau fie mai mare, decât valoarea normală, există suspiciunea că s-a intervenit asupra caroseriei. Astfel se vor face măsurători amănunțite pentru determinarea întregii suprafețe afectate. Dacă stratul de vopsea are grosime prea mică, elementul a fost înlocuit și se caută în continuare zona de îmbinare prin sudura între noul element și caroserie. Astfel se poate stabili dacă au existat daune și cum au fost acestea reparate.

Informații suplimentare pentru verificare : anul de fabricație a geamurilor, elemente supra-vopsite, lufturile dintre diverse elemente ale caroseriei 

Elementele vitrate (geamurile) originale au înscris codificat anul și luna fabricației. Comparând anul acestora cu anul de fabricație a mașinii se poate stabili dacă au fost înlocuite și câte au fost înlocuite simultan. Dacă sunt mai multe geamuri înlocuite în același an probabilitatea ca acestea să fie sparte de o piatră foarte mică. Dacă în zona respectivă avem și diferențe ale stratului de vopsea situația este mult mai clară!

Concluzii interesante se pot trage și prin analiza dimensiunilor dintre lufturile elementelor de caroseriei (uși, capote, faruri). Precum și din existența unor zone supra-vopsite ( elemente care nu ar trebui să fie vopsite, dar sunt, ca de ex. chedere, ornamente etc). Totodată forma punctelor de sudură sau a ranforsărilor elementelor interioare de caroserie evidențiază intervențiile făcute asupra acestora.  Aceste elemente ne ajută să estimăm dimensiunea avariei suferite și modul cum a fost reparată.

Verificarea uzurii anvelopelor – un alt indiciu al unei reparații incorecte cu consecințe grave

Măsurarea înălțimii profilului anvelopelor, pe lângă informația privind uzura normală a acestora și estimarea costului de înlocuire, aduc și indicii privind uzurile anormale care pot fi o consecința ale deformării elementelor de structură ale mașinii. Aceste deformări schimbă geometria de rulare și conduc la uzuri neuniforme, anormale, care au repercusiuni grave asupra ținutei de mers și a modului cum reacționează mașina în diverse situații de drum. Astfel de deformări sunt foarte dificil de reparat, de multe ori trebuind înlocuita fie întreaga caroserie, fie părți importante ale acesteia. De aceea dacă anvelopele unei mașini sunt absolut noi sau prezintă uzuri neuniforme, anormale este bine să devii foarte circumspect și să soliciți o diagnosticare completă pe un stand de verificare a geometriei roților. Este posibil ca mecanicul să nu poată face un reglaj care să readucă geometria de rulare a mașinii în parametrii inițiali și atunci reparația este foarte costisitoare dacă nu chiar imposibilă!

Toate aceste măsurători și verificări, dar nu numai sunt cuprinse în pachetul „Verificare de Accidente

Se măsoară grosimea stratului de vopsea în minim 40 de puncte, se verifică zonele zgâriate sau cu probleme ale stratului de vopsea, zonele corodate și  verificarea interioară a mașinii. De asemenea se inspectează elementele vitrate și se verifica uzurile anormale ale cauciucurilor (cu aparatura performantă și cu personal de specialitate bine pregătit). Toate problemele depistate sunt fotografiate, iar la sfârșitul verificării se primește un raport de verificare de accidente însoțit de fotografii și explicații amănunțite.