Te-ai gândit la ce accidente te expui când folosești o piesă auto contrafăcută?

C
auzele unei pieței uriașe de piese de calitate foarte slabă.
Un parc auto de cca.8 milioane de mașini cu vârsta medie de peste 16 ani (conform ACEA - European Automobile Manufacturers Association) conduce, în mod firesc, la o piața foarte mare de piese de schimb pentru ca acest parc să fi menținut în funcțiune. Și cum prețul cel mai scăzut este, probabil, principalul criteriu de selecție asistam la o escaladare a vânzării pieselor auto de calitate foarte slabă în care predomină piesa auto contrafăcuta sau cea second hand improprie pentru a fi utilizată. Din analizele publicate de Consiliul concurenței la nivelul anului 2011 (nu sunt disponibile informații mai recente) cca 35% din piața piesele auto reprezintă piața neagra. La o valoare de piața de cca. 2 miliarde de euro rezultă că piața pieselor contrafăcute se poate estima la 500-800 milioane de euro anual, deci peste 45 milioane de euro lunar!
Te-ai întrebat cât te costa de fapt o piesă auto de calitate foarte slabă?

Deși piesa contrafăcută este definită ca o piesă produsă după un model industrial înregistrat fără a avea acest drept, problema pe care o ridicăm este faptul că materialele utilizate de calitate redusă si procedurile de fabricație ieftine conduc la afectarea parametrilor funcționali ai mașinii și la o fiabilitate considerabil mai redusă. Astfel, de exemplu, utilizarea unor plăcuțe de frână contrafăcute conduce la creșterea spațiului de frânare cu până la 30% față de plăcuțele originale iar în cazul pivoților contrafăcuți jocului funcțional a apărut după mai puțin de jumătate din timpul în care același joc apărea la o piesă similară produsă corect. În cazul unor condensatori contrafăcuți, aceștia rezistau la funcționarea normală a motorului maxim 50-60 minute față de 6-8 ani cât este o durată normală de bună funcționare. În plus, de cele mai multe ori, datorită construcției proaste și a materialelor folosite aceste piese conduc și la uzura prematură a pieselor conjugate cu care intră în contactul direct. Cât privește vânzarea fluidelor auto, posibilitatea cumpărătorului de a le verifica este practic nulă. Fără o analiză fizico-chimică este practic imposibil să deosebești un ulei de motor sau lichidul de frână certificat de cel contrafăcut! Din această cauză singura posibilitate practică de a nu te păcăli este să cumperi aceste consumabile de la comercianții verificabili.

Analizând numai aceste date rezultă că prețul mai mic de vânzare este o capcană, această economie fiind anulată de calitatea și fiabilitatea slabă a produselor pentru că în același interval de timp (sau km) va trebui să schimbi de 2-3 ori piesa respectivă plătind însă de fiecare dată și prețul de achiziție, dar și prețul de înlocuire (manopera) care poate, la anumite operații, să depășească cu mult prețul piesei.

Ce consecințe poate avea o piesă auto contrafăcută?

Adevărata problemă este cea ridicată de repercusiunile privind siguranța în circulație, mașina echipată cu o astfel de piesă devenind o adevărată ruletă rusească, putând în orice moment să provoace o catastrofă!

Astfel dacă de exemplu folosind un set de plăcuțe de frână contrafăcute trebuie să frânăm la o viteză de 90 km /h, distanța de frânare va crește de la 60m la cca. 90 m. Ori 30 m sunt mai mult decât suficienți  pentru a produce un accident grav sau poate mortal. Deși în acest caz cauza tehnică a accidentului este plăcuța de frână neconformă totuși cauza evidențiată oficial este cea care a generat accidentului și anume necorelarea vitezei de deplasare cu condițiile de drum, iar conducătorul mașinii va suporta consecințele acestei situații pe care un set de plăcuțe de frână conforme le-ar fi evitat!

Deși există un organism tehnic național -RAR- abilitat să certifice și să controleze piața pieselor de schimb, din cauza unei legislații ambigue și a lipsei de implicare, controlul privind piesele contrafăcute este lăsat exclusiv în seama poliției române care, neavând specialiști tehnici implicați în activitatea de control, face verificări doar în cazul reclamațiilor pe baza documentelor prezentate. Astfel, această problemă gravă este practic scapătă de sub control, în acest moment nu există nici măcar premisele revenirii la o stare de normalitate. Și cum forma exterioară a pieselor și a ambalajelor este copiată cu cât mai mare acuratețe (practic „producătorii” acestor piese investind numai în această copiere cât mai exactă), posibilitatea cumpărătorului neavizat de a le recunoaște este extrem de scăzută.

Poți utiliza piese de schimb din dezmembrări?

În cazul elementelor de caroserie, farurilor, stopurilor, bărilor de protecție, spoliere etc o piesă second hand poate fi utilizată cu succes ba chiar, în comparație cu o piesă nouă de calitate inferioară, reprezintă o soluție mult mai bună pe de o parte fiindcă este fabricată corect și manopera de montare scade iar cu puțin noroc, poate are și aceiași culoare și numai trebuie să fie vopsită după asamblare.

Nu este însă aceeași situație cu piesele auto SH care concură la siguranța circulației. Deși în acest domeniu legislația este clară, interzicând vânzarea pieselor de siguranța, totuși lista unor componente SH precum caseta de direcție, pompa centrală de frâna, etriere sau brațe de suspensiei (bineînțeles cu bucșele și pivotul montate) este în oferta curentă a multor firme de dezmembrări. Cel mai mare risc este ca elementele de etanșare din cauciuc sau de asamblare să cedeze în timpul funcționarii cu rezultate dezastroase! Imaginează-ți ce înseamnă ca, după ce ai montat o pompă de frână second hand, aceasta să cedeze când ești în fața unei treceri de pietoni. Și din păcate posibilitatea este foarte mare din cauza condițiilor de depozitare și a îmbătrânirii avansate a cauciucului din garniturile de etanșare!

În privința anvelopelor second hand cadrul legislativ este practic inexistent. În afara înălțimii benzii de rulare nu există nici o regulă, nu este prevăzut nici un mod de testare sau de verificare a acestora. Cumpărarea unor cauciucuri SH este lăsată exclusiv la priceperea și abilitatea de a le verifica a automobilistului, ignorându-se importanța acestor elemente și posibilitatea ca utilizând anvelope cu vechimi mari și depozitate în condiții improprii să avem surprize în trafic care se pot transforma în evenimente foarte grave.

În loc de concluzii

Am încercat să evidențiem importanța extremă a verificării locului de unde cumperi piesele și consumabilele auto. Ca să rezumăm vom puncta următoarele ponturi:

  1. Nu cumpăra niciodată consumabile (ferodouri, discuri de frâna etc) sau elemente din sistemele de frânare sau de direcție de la dezmembrări. Riscul pe care ți-l asumi este foarte mare și în plus încalci și legea!
  2. Nu cumpăra piese auto și consumabile noi din surse necunoscute, îndoielnice, la prețuri mult mai mici decât prețul de vânzare în piața. Probabilitatea ca aceste piese auto să fie contrafăcute este foarte mare iar prețul doar pare scăzut, luând în calcul durata mult diminuată de exploatare și riscul de defecțiune de fapt prețurile sunt mult mai mari!
  3. Daca ai îndoieli privind autenticitatea și calitatea unei piese apelează la specialiști care îți pot confirma proveniența acestor piese. Îi găsești în service-urile mari, autorizate, în magazinele de piese auto, la RAR etc. În nici un caz nu risca utilizarea pe mașină a unei piese sau consumabil care îți poate pune viață sau sănătatea în pericol!