De ce mă plictisesc toți cu această frâna de motor?

A
uzi în permanență, mai ales acum pe timpul iernii, sfaturi despre cum ca este mai bine sa folosești frâna de motor. Și te întrebi ce naiba este asta, de ce nu are si frâna asta o pedala, sau o maneta sau măcar un buton…ceva. Si de ce sa mai folosești chestia asta acum, când mașinile moderne sunt dotate cu tot felul de sisteme, care de care mai sofisticate pentru controlul frânarii! În cadrul școlilor de soferi, cei mai mulți instructori uita sa iți pomenească despre aceasta frâna, ba când te învață cum sa te oprești, te îndrumă să rămâi cu piciorul pe ambreiaj, până la oprirea mașinii (cel puțin așa au învățat toți colegii mei, proaspăt posesori de permise auto)! La prima vedere, aceasta frână de motor, pe lângă faptul ca este absolut misterioasă, pare sa fie si perimată, dar in realitate lucrurile nu sunt deloc așa!
frana de motor mica

Ce este frâna de motor și de ce este importantă.

Să le luam pe rând. Frânarea de motor este de fapt efectul de frânare pe care îl dă motorul asupra mașinii când cutia de viteza este cuplata și accelerația nu este apăsată deloc. În aceasta situație motorul nu mai produce energie de mișcare (nu se apasăm pedala de accelerație, deci nu se alimentează carburantul deloc) ci consumă din energia de mișcare a mașinii reducându-i viteza. Cum face motorul asta este, poate, mai puțin important, esențialul este că în acest regim nu se consumă carburant deloc iar mașina își va reduce viteza, similar cu efectul frânarii obișnuite. De aici provine și denumirea: frâna de motor. Cu cât turația motorului este mai mare, cu atât efectul de frânare este mai mare, de aceea dacă vrei sa frânezi mai puternic este suficient sa treci schimbătorul de viteze într-o treaptă inferioară și bineînțeles să nu accelerezi deloc. Încă o precizare importantă: când mașina se află în mișcare, dar stăm cu ambreiajul apăsat sau cu maneta de viteza în punctul mort, motorul va consuma combustibilul necesar ca sa rămână în mișcare, în timp ce dacă folosim frâna de motor nu vom consuma combustibil deloc! Ca sa nu mai vorbim de faptul ca nu mai apare uzura consumabilelor din sistemul de frânare (plăcuțe de frână, saboți, discuri sau tamburi).

Un alt avantaj al acestei metode de frânare este faptul ca forța de frânarea este progresiva, adică la turații mai mari forța de frânare este mai mare, ceea ce iar la scăderea turației (vitezei) forța de frânare scade și ea, astfel face ca posibilitatea de blocare a roților pe zăpadă si gheață să fie mult diminuată, si te va ajuta sa menții mașina pe traiectoria drumului pe timp de iarna, dar și când mergem pe suprafețe cu praf, nisip etc.

Când trebuie utilizata frâna de motor

În primul rând când aderența „cauciuc – drum” este redusă: pe zăpadă sau gheață, pe timpul ploilor torențiale, pe suprafețe cu nisip sau praf abundent etc. De asemenea și în pantele lungi și virajate unde sistemul de frânare clasic poate fi suprasolicitat și eficiența acestuia va scădea. Frânând din timp și folosindu-te de motor vei opri în siguranță. Dar aceasta metoda este recomandata și în alte situații: la opririle semaforizate, la coborârea pantelor , când trebuie sa reduci viteza și la opririle de la viteze ridicate. În acest fel vei face o economie de carburant și în același timp vei evita uzura excesiva a sistemului de frânare.