Chiar merită să riști ducând-ți mașina într-un service neautorizat?
C
u un parc auto național de peste 7 milioane de mașini cu vârsta medie de peste 16 ani, România este un mare consumator de servicii de reparații auto. Așa se explică faptul că sunt în funcțiune peste 10.000 de service auto autorizate și din estimările specialiștilor un număr cel puțin egal de ateliere neautorizate. Daca intr-un atelier auto autorizat reparatiile sunt facute in general conform metodologiei constructorului, intr-un atelier auto neautorizat se fac de multe ori reparații neconforme, unele dintre acestea prezintă un risc eminent de accident. Numărul acestor ateliere este în creștere, fiind foarte greu de identificat și controlat. Autoritățile responsabile nu conlucrează și nu reușesc să stopeze acest fenomen, dar și pentru că reprezentanțele auto și service-urile mari oferă costuri de manoperă mari și soluții de înlocuire a unei piese avariată, soluție foarte costisitoare.
Ce riscuri ai dacă nu îți faci reparațiile într-un atelier auto autorizat ?

Multe dintre atelierele neautorizate fac reparații într-o curte sau în spații improprii, fără scule și echipamente specifice. Folosind piese contrafăcute sau din dezmembrări și consumabile de cea mai proastă calitate. Aceastea au proliferat, iar problemele apărute din această cauză au ajuns deja “la ordinea zilei”. Astfel întâlnim nenumărate tutoriale cu sfaturi pentru a “nu lua țeapă la service”, instrucțiuni pentru șoferi, pentru verificarea diverselor reparații făcute, recomandări pentru achiziția unei piese auto bune sau a unui ulei de calitate. Toate aceste subiecte “comune” par incredibile, de-a dreptul horror pentru șoferul unei țări din UE. Toate reparațiile făcute aici nu au nicio garanție, conducătorul auto fiind singurul responsabil pentru orice defecțiune apărută la mașină. Și chiar dacă piesele le-ai cumpărat tu și sunt de calitate, având garanția dată de producător, tot nu vei putea beneficia de aceasta întrucât nu au fost montate într-un atelier auto autorizat pentru această reparație.

Ce se „remediază” într-un atelier pirat ?

O altă categorie de ateliere neautorizate sunt și cele în care sunt duse mașinile cumpărate de samsari, din afara țării pentru a fi reparate și pregătite de vânzare. „Serviciile” prestate sunt foarte diverse, de la măsluirea kilometrajului afișat (astfel încât să șteargă și informația din calculatorul principal) la cosmetizarea „artistică” a volanului. Totul excelează până la reparațiile unor mașini accidentate foarte grav. Nimic nu este imposibil în aceste ateliere! Au fost „brevetate” soluții „ingenioase” și bineînțeles…”foarte temporare”: repararea bordurilor (în care airbag-ul s-a declanșat), mascarea diverselor zgomote funcționale, montajele electronice care înlocuiesc airbag-ului (pentru a păcăli calculatorul să nu afișeze codul de eroare în bord). Plus toate substanțele care schimbă culoarea elementelor de cauciuc și plastic de zici că atunci au fost fabricate. Bineînțeles că aceste soluții trebuie să fie cât mai ieftine, dar si durata lor de viață este extrem de scăzută, de ordinul zilelor. Nu de puține ori ies din aceste ateliere mașini cu punțile sau lonjeroanele sudate, cu serii de caroserie sau de motor măsluite, cu motoare „reparate”. Astfel încât după câteva mii de kilometrii parcurși acestea cedează complet iar reparația devine practic imposibilă.

Cum putem verifica dacă o mașină a trecut printr-un atelier pirat ?

Dacă un șofer care nu își repară mașina într-un atelier auto autorizat știe cum s-a intervenit la mașina lui, in cazul cumpărării unei mașini accidentate și „reparate” neconform nu există niciun fel de informație, nici vizibilă, nici in bazelei reprezentanței mărcii constructoare. De aceea AuditAuto are disponibile două tipuri de servicii de verificare a mașinilor înaintea cumpărării, pentru a-i ajuta pe viitorii automobiliști să nu fie înșelați. Aceste verificări se fac mai întâi online, în baza seriei de caroserie și apoi fizic, mergând cu mașina în service-ul (autorizat) al unui partener. Expertiza se face cu testere specifice, fiind concepute astfel încât rezultatele să fie ușor de înțeles și să asigure o „radiografie” a accidentelor suferite și a stării tehnice actuale a mașinii verificate.