Nu neglija pregătirea pentru iarnă a mașinii tale

S
ezonul rece este foarte aproape și de aceea este necesar sa îți programezi o verificare a mașinii pentru a-l depăși fără surprize neplăcute. Deși cu toții știm în principiu că înaintea iernii mașina trebuie „pregătită”, totuși puțini au o lista clară a operațiilor care compun pregătirea pentru iarnă. De aceea considerăm util să îți punctăm cele mai importante verificări ale elementelor tehnice pe care ar trebui să le faci înaintea venirii iernii.
pregatirea de iarna
  1. În primul rând pregătirea pentru iarnă trebuie să înceapă cu verificarea punctului de îngheț al lichidului de răcire a mașinii, mai ales dacă, pe parcursul verii, nivelul acestuia a scăzut și a fost completat cu apă sau este îmbatrânit (acest lichid ar trebui schimbat la 3-4 ani). Consecințele înghețului în cazul lichidului de răcire sunt foarte grave întrucât prin îngheț acesta își mărește volumul iar forțele create astfel vor conduce la spargerea motorului. Reparația se face de obicei prin înlocuirea întregului motor sau a unor componente mari (bloc motor, chiulasa etc) iar costurile sunt foarte mari. De aceea nu trebuie să neglijezi această verificare, e suficientă o singură noapte când temperaturile scad….
  2. Și dacă vorbim despre lichide, să nu uităm să înlocuim lichidul de vară din spălătorul de parbriz cu unul de iarnă, rezistent la îngheț. Dacă acest lichid va îngheța există pericolul distrugerii pompei din circuit, dar chiar dacă nu vor fi produse pagube întrucât elementele acestei instalații sunt elastice totuși…nu vei mai putea folosi spălătorul când vei avea nevoie de el. Dacă ți se întâmplă să îți înghețe lichidul de spălare a parbrizului, cel mai simplu este să parchezi mașina 2-3 ore într-o parcare subterană (ex supermarket) până ce acesta se va dezgheța și apoi să îl consumi complet „spălând” îndelung geamurile. Umple rezervorul cu lichid de iarnă și mai „spală” puțin geamurile (și parbrizul și luneta și farurile dacă ai instalație de spălare) până când noul lichid va pătrunde în toată instalația, altfel riști ca vechiul lichid rămas să reînghețe și verifică și înlocuiește lamele de cauciuc ale ștergătoarelor de parbriz.
  3. Pregătirea pentru iarnă continuă cu verificarea instalației electrice și a acumulatorului mașinii tale. La temperaturile negative din sezonului rece vâscozitatea uleiului crește iar energia necesară pentru pornirea motorului este mai mare. Iar ca lucrurile să fie și mai complicate, trebuie să știi că la o temperatură de -18 oC puterea unei baterii scade la mai puțin de jumătate față de puterea aceleiași baterii la +20 o De aceea, este important ca instalația de încărcare și acumulatorul să fie verificate cu toata atenția. Iar în situația în care acumulatorul nu trece toate „testele” este bine să îl înlocuiești din timp, să nu ajungi în situația în care nu poți porni mașina într-o dimineața geroasă de iarnă!
  4. Verifică instalația de climatizare a mașinii. Încălzirea habitaclului devine mai mult decât o chestiune de confort, este o problemă de siguranță rutieră. Un parbriz aburit sau înghețat îți va scădea vizibilitatea și te va expune la accidente.
  5. Verifică și înlocuiește uleiul din motor și transmisie. Un ulei uzat va asigura o ungere mult mai proastă la temperaturi scăzute.
  6. Verifică și înlocuiește filtrul de combustibil. În situația în care în acest filtru s-a acumulata apă, aceasta va îngheța și îl va bloca. Este utilă și folosirea unui aditiv de combustibil care elimină apa rămasă pe fundul rezervorului mașinii.
  7. În mod intenționat am lăsat la sfârșitul în pregătirea pentru iarnă înlocuirea și verificarea cauciucurilor de pe mașină, nu pentru că ar fi mai puțin important ci pentru că subiectul este mai complex. Nu orice cauciuc pe care este inscripționat simbolul fulgului este o anvelopă bună de iarnă. Un cauciuc de iarnă ieftin (au apărut cauciucuri noi „no name” la prețul unui cauciuc second hand) sau un cauciuc cu o vechime mai mare de 5 ani îți vor transforma mașina în sanie pe polei sau zăpadă. Și uzura anvelopei este importantă, înlocuiți cauciucurile de iarnă când înălțimea profilului scade sub 5mm. Nu neglijați nici verificarea presiunii în pneu, aduceți presiunea pneului la valoarea recomandată de constructor. Și în final, nu uita că pe timp rece aderența pneurilor pe asfalt scade, evită manevrele bruște chiar dacă nu este zăpadă sau polei pe drum.

O calatorie fără evenimente neplacute!