PONT : Nu-ți cumpăra mașină cu motor diesel!

D
acă cu câteva luni în urmă se prognoza un declin al vânzărilor de autoturisme cu motoare diesel și deveneau previzibile măsuri administrative pentru descurajarea utilizării acestor autoturisme în traficul urban, iată că în prezent există deja termene clare de interzicere a motoarelor diesel în marile orașe europene și previziuni privind reducerea drastica a vânzărilor de autoturisme noi echipate cu motoare diesel.

Astfel, în orașul Stuttgart, începând cu ianuarie 2019, iar în Frankfurt începând cu februarie 2019, mașinile cu motor diesel cu grad de poluare mai mic de Euro4  nu mai au dreptul de a circula. Primăria din Copenhaga vrea să interzică circulația tuturor mașinilor diesel începând cu 2019, Roma cu 2024, iar Madridul și Atena cu 2025. În Hamburg deja există o interzicere parțială a circulației urbane a mașinilor diesel începând din 31 mai 2018.

Toate aceste măsuri sunt consecința unei situații grave, centralizate la nivelul UE: 500.000 oameni mor anual în toată Uniunea Europeană  din cauza emisiilor de oxizi de azot și particule foarte fine eliminate de diesel-uri. Numai în Germania, mortalitatea anuală este de 81.160 persoane din această cauză! Scandalul Dieselgate apărut în urma trucării valorilor emisiilor poluante la motoarele diesel a amplificat și mai mult reacția extrem de dură a autorităților în privința eliminării din traficul urban a mașinilor diesel.

Și la producătorii de autoturisme a apărut o schimbare de strategie la fel de radicală: programele de producție au suferit modificări extraordinare, numărul mașinilor  diesel vor scădea substanțial, astfel că, până în anul 2030, este estimat că doar 5% din producția totală de autoturisme va mai avea motoare diesel. În prezent, General Motor a scos din producție toate autoturismele diesel, iar BMW nu mai are listată nici o mașina diesel pentru piața americană. Skoda a eliminat diesel-ul de pe noua variantă de Fabia, iar Dacia a anunțat oficial că, în următorii ani, ponderea motoarelor diesel ce echipează autovehiculele noi va scădea sub 20%, informații prezentate doar ca exemplu. Faptul că, începând cu 1 septembrie, autoturismele sunt testate după un nou standard, care determină emisiile poluante și consumul de carburant în condiții de trafic și nu în condiții teoretice minime, ca până acum, nu face decât să dezvăluie și mai pregnant gradul real de poluare al motoarelor diesel și să grăbească și mai mult eliminarea acestora de pe autoturisme.

Toate aceste date creează un tablou complex privind presiunea crescândă asupra utilizatorilor de mașini cu motor diesel. Deja, în Germania, proprietarii se grăbesc să își vândă mașinile diesel, iar prețul acestora scade foarte mult. Deși aceste preturi tot mai scăzute par tentante, înainte de achiziționarea unei mașini diesel trebuie să iei în calcul două aspecte:

  1. Chiar dacă până în prezent problema eliminării mașinilor diesel a fost foarte rar și superficial abordată în Romania, din cauza penalităților foarte mari cu care UE amenință toate țările care nu reduc poluarea urbană, se prevede o abordare pompieristică ce va conduce la termene extrem de scurte de conformare, adică de interzicere a acestor mașini în orașele aglomerate. Nimeni nu poate prevede cum vor arăta aceste decizii locale, dar, dacă utilizarea mașinilor diesel va mai fi permisă în zonele aglomerate, probabil că se vor impune niște taxe de acces destul de consistente…
  2. Piața de autoturisme diesel second hand se va satura din cauză că, în toată Europa, folosirea acestor mașini va fi descurajată sau interzisă, iar prețul de vânzare va scădea foarte mult, deci va trebui să iei în calcul această pierdere financiară importantă în situația în care nu vei mai putea utiliza mașina… Și nici nu putem ști cât mai putem utiliza aceste mașini!

De aceea, sfatul nostru este ca, în cazul în care dorești achiziționarea unei mașini, nu alege una cu motor diesel, ia în considerare modelele cu motor pe benzină sau cele hibride!