Martor de bord aprins – o angoasă sau un ajutor?

A
prinderea unui martor de bord aduce, pentru cei mai multi automobilisti, un moment de neliniste, incertitudine sau panica. Mai ales cand acesta are culoarea galbena sau rosie si nu stim ce semnificatie are ideograma inscrisa sub el…

Așa cum am învățat cu toții la școala de șoferi, fiecare martor de bord are culori intuitive, culoarea roșie însemnând pericol, galbenă avertizare, iar alte culori sunt cu rol informativ. Rolul acestora este de a ne avertiza, din timp, când se întâmplă ceva. Dar, pentru asta, trebuie să îi și înțelegem. Iată ce semnificație au și ce îți recomandăm să faci la aprinderea lor (numerotarea acestora este conform foto).

  1. Lămpile de ceață față. Atenție, nu ține lămpile de ceață aprinse decât atunci când sunt condiții de vizibilitate redusă (ceață, smog, ploaie sau ninsoare abundentă). Folosirea abuzivă se sancționează cu 4-5 puncte de amendă și cu 3 puncte de penalizare! În alte țări, amenda este și mai mare.
  2. Martor de avertizare servodirecție. La aprinderea acestuia este bine să verificați nivelul uleiului de servodirecție din vasul acestuia și dacă nivelul este scăzut și sunteti pe drum, să cumpărați un bidon de ulei și să îl completați. ATENȚIE: uleiul de completare este obligatoriu să aibă aceleași specificații ca și cel utilizat. Aceste specificații le găsești pe o etichetă, pe rezervorul în care se pune acest ulei și în cartea tehnică a mașinii. Chiar dacă, după completare, martorul de bord se stinge, mergi la un service și verifică de ce a scăzut nivelul uleiului. Acesta, în mod normal, nu scade!
  3. Lămpile de ceață spate. Folosirea abuzivă a acestora este foarte deranjantă și, de aceea, se sancționează cum e prezentat la punctul 1.
  4. Nivelul scăzut al lichidului de spălare a parbrizului. Acest martor de bord se aprinde înainte ca lichidul de spălare a parbrizului să se termine pentru a avea timp să reumpli vasul. Conducerea mașinii fără lichid de spălare a parbrizului este periculoasă chiar și pe vreme bună, o baltă poate apărea din multe motive…
  5. Ferodouri de frână uzate. La aprinderea acestui martor trebuie să programezi o vizită la service pentru înlocuirea plăcuțelor sau saboților de frână. Dacă vei continua să circuli așa, riști ca ferodourile să se consume complet și să distrugi alte piese mult mai costisitoare de cumpărat și înlocuit (discurile, respectiv tamburii de frână)
  6. Pilot automat activat. Util în special pe autostradă.
  7. Lămpi pentru semnalizare direcție. Însoțit de un zgomot sacadat pentru a te atenționa când semnalizarea e aprinsă, să nu fie folosită abuziv. Dacă un bec este ars, martorul va avea o frecvență luminoasă mult mai mare.
  8. Martor de defect la senzorul de ploaie sau de lumină. Aprinderea farurilor, respectiv pornirea ștergatoarelor în caz de ploaie, se va face manual.
  9. Mod de iarnă. Se aprinde când modul de iarnă este activat din comutator (la mașinile cu cutie automată care au această facilitate).
  10. Indicator de informații computer bord. Se activează pentru a atrage atenția că există mesaje de informare ale computerului de bord.
  11. Martorul de  bujii incandescente. Se va aprinde după ce este pus contactul, cât timp bujiile incandescente sunt alimentate cu curent. Pornește motorul când martorul se stinge.
  12. Indicator de avertizare polei. Se activează, în general, de culoare galbenă, la scăderea temperaturii sub 30C, când există posibilitatea apariției poleiului. Dacă temperatura scade sub 00C, culoarea poate deveni roșie.
  13. Martor de eroare contact. Se activează când computerul mașinii nu recunoaște cheia sau când cheia nu este activă.
  14. Martor de lipsă cheie. Prezent la mașinile cu opțiunea “fără cheie”, când cheia nu este în mașina sau nu este activă.
  15. Martor pentru baterie cheie descărcată. Se activează când trebuie înlocuită bateria cheii sau acumulatorul acesteia
  16. Avertizare de distanță. Martorul se activează dacă distanța scade sub distanța minimă de siguranță la sistemele evoluate de pilot automat.
  17. Apasă pedala de ambreiaj! La aprinderea martorului apasă pedala de ambreiaj! pentru a putea porni motorul (la mașini cu cutie manuală).
  18. Apasă pedala de frână! La aprinderea martorului apasă pedala de frână! pentru a putea porni motorul (la mașini cu cutie automată).
  19. Volan blocat. Martorul se aprinde când cheia este scoasă din contact și volanul este blocat de sistemul antifurt al mașinii.
  20. Fază lungă. Martorul se aprinde când faza de drum (lungă) este aprinsă.
  21. Presiune în anvelope scăzută. Se aprinde, când una dintre roți are presiune scazută, în culoarea galben. Dacă presiunea scade și mai mult, se face roșu.
  22. Lămpi de poziție. Martorul de bord se aprinde odată cu luminile de poziție.
  23. Bec ars de poziție sau faruri. Aprinderea martorului când un bec se arde.
  24. Bec de stop pe frână ars. Aprinderea martorului la bec ars în lămpile de stop.
  25. Avertizare de filtru de particule colmatat. La aprinderea acestui martor de bord fă un drum în afara orașului și menține motorul la turații mai ridicate pentru curățarea filtrului. Dacă tot ramane aprins, programează-ți o vizită la service.
  26. Problemă a sistemului de tractare. Aprinderea martorului cu remorca cuplată înseamnă, de obicei, o problemă la luminile remorcii sau, mai rar, depășirea sarcinii de tractare. Fără remorcă semnalizează ne-înzăvorârea corectă a cârligului retractabil.
  27. Defect la suspensia pneumatică. Aprinderea martorului sesizează o problemă a suspensiei la mașinile cu suspensie pneumatică. Este bine să mergi la cel mai apropiat service.
  28. Avertizare la ieșirea din bandă. Aprinderea acestui martor de bord poate fi însoțit și de semnale sonore și te atenționează când mașina calcă peste marcajele de delimitare a benzii de rulare curente.

 

partea II