Vreau sa cumpăr o mașină. Ce aleg, cutie de viteza automată sau manuală?

O
decizie pe care trebuie sa o iei la cumpărarea unei mașini este ce tip de cutie de viteza alegi? Aproape toți fabricanții oferă la alegere echiparea cu cutie de viteze automată și cu cutie manuală. Mai sunt și excepții, dar acelea sunt…excepții. Pentru ca alegerea sa o faci în cunoștință de cauză o sa facem o comparație a celor două tipuri de transmisie.
Cutia manuala este bine-cunoscută, schimbarea treptelor o face șoferul cu ajutorul schimbătorului de viteze și a pedalei de ambreiaj. În percepția generala cutia automata se caracterizata prin lipsa pedalei de ambreiaj. La cutia automata treptele de viteza sunt schimbate….automat, de aici îi și provine numele. Unele cutii moderne oferă și posibilitatea selectării treptei de către șofer fie din maneta de comanda a cutiei de viteze fie cu ajutorul unor mici pedale amplasate lângă volan.
Cutie de viteze automata mica

Știai că…?

O sa începem cu o informație interesantă și mai puțin cunoscută, faptul că prima cutie de viteze automată CVT a fost desenată de Leonardo da Vinci iar prima cutie automată cu hidro-convertizor a fost inventată de un roman, savantul Gogu Constantinescu în 1923.
Hidro-convertizor, CVT, DSG? – ce înseamnă asta?

Din punct de vedere constructiv cutiile automate utilizate în prezent pe autoturisme se împart în 4 categorii:

  1. Cutia automată cu hidro-convertizor este cea mai răspândită și cunoscută, fiind transmisia care pana acum cca. 10 ani echipa 95% dintre mașinile cu cutie automată. Este foarte plăcută la condus, nu transmite șocuri la schimbarea treptelor fiind foarte îndrăgită de șoferii din America și vestul Europei. Primele modele aveau însă randamente mecanice mai mici, adică măreau consumul de combustibil și consumau o parte însemnata din puterea produsa de motor, dar cu timpul a fost perfecționată, ajungând la performante foarte bune. Acest randament mai scăzut împreuna cu construcția sa complexa și scumpa dar și greutatea mai mare a cutiei de viteză constitui dezavantajele acesteia.

 

  1. Cutia automată robotizată (sau pilotată) este practic o cutie de viteze manuală dar la care ambreiajul și schimbătorul de viteze sunt acționate de mecanisme comandate de un calculator. Are randamentul unei cutii manuale și o fiabilitate foarte buna dar prezintă dezavantajul unei întârzieri mari la schimbarea treptelor de viteza (timp în care ambreiajul este decuplat, schimbată treapta de viteză și recuplarea ambreiajului) iar senzația este de soc la schimbarea treptei întrucât la schimbarea manuală se corelează și accelerația cu acționarea ambreiajului.

 

  1. Cutia automată cu dublu-ambreiaj (DSG) este o perfecționare necesară a cutiei automate robotizate, având în plus fata de aceasta un al doilea ambreiaj, unul fiind pentru treptele de viteza impare (1,3,5) iar cel de-al doilea pentru treptele pare (2,4,6). În felul acesta timpul necesar schimbării treptei de viteza se reduce foarte mult întrucât treapta în care se trece este pregătită, ambreiajul acesteia fiind deja decuplat iar trecerea se face foarte rapid, decuplarea treptei inferioare fiind practic simultană cu cuplarea în treapta superioară. Schimbarea treptelor este mult mai lina iar eficienta transmisiei este mare și fiabilitatea acesteia comparabilă cu a cutiei manuale.

 

  1. Cutia automată cu variație continua CVT este, probabil, cea mai eficienta cutie de viteze întrucât are posibilitatea menținerii motorului în plaja de turații în care randamentul acestuia este maxim. Funcțional sistemul este foarte simplu, elementele de lucru fiind doua perechi de conuri (una antrenată de motor și una care antrenează rotile) cu o curea care transmite mișcarea intre acestea. Pe măsura ce viteza mașinii creste perechea de conuri care antrenează rotile se apropie (sub inerția unui sistem de contragreutăți) iar cureaua este împinsa spre exteriorul acestora, raportul de transmisie crescând continuu cu viteza mașinii. Primele transmisii CVT fabricate în serie mare au fost folosite pe scutere și mopede. Odată cu evoluția materialelor din care sunt fabricate curelele de transmisie au fost introduse în producție de serie și pe autoturisme, la început de fabricanții asiatici. În prezent este tot mai răspândită, datorită eficientei și simplității constructive, echipând atât autoturismele cu motoare termice cât și cele hibride (eCVT). Este foarte robustă dar din cauza curelei este cam zgomotoasă iar fiabilitatea sa depinde de rezistenta curelei de transmisie, care este cu atât mai solicitata cu cât momentul transmis este mai mare.

 

Mit sau realitate?

Automobiliștii romani sunt destul de reticenți la achiziția mașinilor echipate cu cutie de viteze automată din cauza unor informații care circula despre aceste cutii. Unele dinte aceste informații sunt adevărate, altele însă sunt mituri. Sa le luam pe rând:

  • Cutia de viteze automată se defectează ușor. Este, poate, cel mai comun argument întâlnit în refuzul acestei soluții. Este un mit apărut în anii 80 când cutiile automate aveau, într-adevăr, probleme în timp. În prezent toate tipurile de cutie automata au fost studiate și perfecționate oferind o fiabilitate foarte bună. Pot apare probleme însă atunci când cumperi o mașina rulata și nu știi câți kilometrii reali are mașina și mai ales nu știi cât de corect a fost făcută mentenanța mașinii.
  • Cutia de viteze automata creste consumul de carburant. Această afirmație era adevărată pentru cutiile de viteza din primele generații. Cutiile actuale au consumuri apropiate de cele manuale, mai ales în cazul celor robotizate sau cu dublu ambreiaj, iar cutiile automate CVT pot avea consumuri chiar mai mici. În plus protejează motoarele împiedicând supra-turarea dar și sub-turarea acestora.
  • Reparația la o cutie de viteze automata este mai scumpa. Este o realitate, în cazul cutiei cu hidro-convertizor. Având o construcție foarte complexa costurile reparației sunt mari iar centrele în care se pot face reparații profesioniste sunt relativ puține. Pentru celelalte tipuri de cutie de viteza automate nu este adevărată aceasta afirmație.
  • La revânare, o mașină cu cutie de viteză automată este mai greu de vândut. În general este adevărat, dar tendința de a accepta aceste transmisii este tot mai mare.

 

Al cui este va fi viitorul?

Este clar ca evoluția cutiei automate o face tot mai competitivă reducând sau chiar anulând dezavantajele acesteia. Totuși prețul cutiei de viteza automate este în continuare mai mare decât al celei manuale. Tendința automobilistului roman este de a accepta tot mai mult această soluție, dar cei care preferă cutia manuala sunt în continuare majoritari. Și totuși, viitorul este al cutiei de viteze automate întrucât avantajele acesteia vor fi tot mai importante. Luând în calcul și faptul că motoarele electrice sunt tot mai răspândite iar acestea sunt echipate cu transmisii mult mai simple, și niciodată nu au pedala de ambreiaj putem prognoza ca învingătoarea acestei confruntări va fi cutia automată.