Culoarea fumului de eșapament – Apariția și semnificația  acestuia?

Motoarele moderne nu ar trebui să prezinte o anumita culoare a fumului de eșapament. Gazele de evacuare trebuie să fie incolore, cu excepția zilelor geroase de iarnă, când se întamplă ca aceste gaze să se răcească până la condensarea apei și apariția aburului sub forma unui “fum” albicios, așa cum se întamplă și cu respirația noastră.

Apariția fumului la evacuare reprezintă un semnal de alarmă. La apariția acestuia trebuie să facem o programare la service. Putem diagnostica, în mare, problema și estima cât de repede trebuie să ajungem la service? Raspunsul îl gasim în culoarea fumului de eșapament!

Fumul negru. Este opac și cu aspect dens. Apariția acestuia este cauzată de cantitatea prea mare de combustibil primită de motor, în raport cu cantitatea de aer admisă. Din aceasta cauză, o parte din combustibil va arde parțial și va fi eliminat sub forma fumului negru (în realitate, sunt particule solide de carbon de dimensiuni reduse în gazele de evacuare). Dacă la motoarele din generația părinților noștri, la care pornirea la rece se făcea cu “șoc-ul” tras manual și exista posibilitatea apariției acestui fum negru (numai la pornire, cât era şocul tras), la motoarele moderne nu trebuie să apară. Fumul negru apare odată cu dereglarea gravă a sistemului de alimentare cu combustibil, dereglare semnalizată prompt de martorii de la bordul autoturismului. În afara faptului că duce la consum foarte mare, adică mai mulți bani dați pe combustibil, acest fum va crea și alte probleme, cum ar fi colmatarea catalizatorului sau a filtrului de particule, contaminarea uleiului de motor cu combustibilul în exces, uzură avansată a motorului, etc. De aceea, este recomandabil să nu circulați cu mașina până nu rezolvați această problemă.

Fumul gri. Este o varianta a fumului negru în care cantitatea de combustibil primită de motor este doar puțin mai mare decât cea optimă. Apare, de obicei, la defectarea unuia dintre senzorii de control ai parametrilor motorului (ex. senzorul de temperatură a motorului), iar consecințele utilizării mașinii în aceste condiții sunt identice cu cele ale fumului negru, dar diminuate.

Fumul albastru. Este transparent, iar culoarea poate varia de la bleu deschis la violet. Cauza apariției este pătrunderea uleiului în interiorul cilindrilor motorului, direct sau prin turbină. Dacă mașina are un număr mare de kilometri parcurși, apariția fumului albastru este semnalul că reparația capitală a motorului nu mai poate întârzia. Dacă mașina are un kilometraj redus, atunci există o defecțiune care poate degenera rapid către avarii importante și cu costuri mari de reparație. De aceea, dacă sesizați apariția acestui tip de fum, în spatele mașinii, în timpul deplasării, este recomandabil să vă opriți și să nu mai continuați deplasarea. Atenție, în cazul motoarelor diesel s-ar putea ca motorul să nu se oprească “din contact”, ci să înceapă să se accelereze.  În această situație, trebuie oprit “în viteză” (cu mașina pe loc, se cuplează o treaptă superioară –treapta 3 sau 4- și se eliberează ușor ambreiajul în timp ce piciorul drept apasă, la maxim, pedala de frână).

Fumul alb. Este transparent și este cauzat de vaporii de apa condensați în gazele de evacuare. Dacă, în timpul zilelor friguroase de iarnă, apariția acestuia este normală, în cazul apariției lui la temperaturi ușor pozitive (sau a picăturilor de apă în gaze sau pe țeava de eșapament) poate fi un semnal de alarmă. La apariția acestor simptome, verificați, în primul rând, dacă lichidul de răcire a motorului a scăzut în vasul de expansiune. Dacă acesta a scăzut vizibil, înseamnă că este afectată etanșarea motorului și apa de răcire pătrunde în cilindru. În această situație, verificați și aspectul uleiului de motor pe joja de ulei. Dacă uleiul are aspect normal pe joja (este transparent), puteti să vă deplasați fără să forțați motorul până la cel mai apropiat loc de parcare, cu condiția completării cu apă în vasul de expansiune (atenție, nu deschideți capacul vasului de expansiune decât după ce motorul s-a racit, altfel pot fi aruncați vapori și picături fierbinți de apă și vă veți opări!). Dacă uleiul pe jojă de ulei spumează (are aspectul albicios și opac, ca o “maioneză”), lichidul de răcire a intrat și în ulei și pornirea motorului este, cu desăvârșire interzisă, trebuie să solicitați tractarea autoturismului până la cel mai apropiat service auto.

CONCLUZIE: culoarea fumului de eșapament poate spune foarte multe despre problemele motorului dumneavoastră. Nu ignorați aceste semne!