Te-ai gândit că în ciuda aspectului elegant și rafinat caroseria unei mașini trebuie să fie și foarte rezistentă?

N
u-i așa că de cele mai multe ori când te-ai uitat la o mașină reparată după un accident ai verificat-o numai estetic? Cât de bine a fost reparată ai evaluat-o prin cât de mult sau puțin se poate observa că aceasta a avut un accident... Și totuși reparația unei mașini după accident este o operație complexă dacă a fost afectată și structura de rezistență a mașinii. Orice intervenție făcută fără a se respecta procesul impus de fabricant va duce la o slăbire a structurii de rezistență și în situarea în care mașina va fi implicată într-un nou accident, aceasta nu va mai asigura același grad de protecție al pasagerilor.
Masina reparata

Ce este și cum a apărut „spațiul de supraviețuire”

În ultimii 30 de ani evoluția extraordinară a autovehiculelor s-a concretizat nu numai în creșterea puterii motoarelor concomitent cu reducerea consumului de carburant și a emisiilor dar și în protecția  pasagerilor și chiar a eventualilor pietoni pe care mașina poate să îi accidenteze. Astfel comparând două mașini proiectate la o distanța de 20 ani, supuse la același test numit „impact frontal decalat” ne dau o imagine clară a evoluției uimitoare a mașinii în domeniul siguranței pasagerilor.

Dar această comportare excelentă în caz de accident a fost obținută prin proiectarea și construirea unor elemente ale structurii de rezistență a mașinii care să asigure crearea unei zone sigure a pasagerilor numită în literatura de specialitate „spațiu de supraviețuire”. Orice modificare  facută la o mașină reparată a componentelor care asigură această structură de rezistență va conduce la slăbirea caroseriei și va afecta grav siguranța pasagerilor.

Cum te protejează o mașină modernă în caz de accident

Astfel, în prima fotografie a acestui articol, ca un exemplu, este prezentată o mașină cu o comportare excelentă la impact, Acura MDX, mașină care a obținut 5* la testul de impact (punctajul maxim). Pentru asigurarea integrității pasagerilor, elementele care formează structura de rezistență a mașinii (cum ar fi lonjeroanele, traversele, cadrele de ușă etc) trebuie fabricate și montate pe caroserie respectând niște reguli foarte stricte. Pe caroseria acestei mașini este figurat unul dintre elementele de siguranță prin vopsirea acestuia în culoarea galbenă. Acest element trebuie fabricat dintr-o singură bucată de tablă cu proprietăți speciale, fără îmbinări, suduri sau reparații. Prețul de fabricație al unui astfel de element este mare, iar în cazul unui accident care a afectat de exemplu unul din stâlpii mașinii. reparația ar trebui făcută prin înlocuirea întregii piese pentru a nu compromite rezistența structurii. Reparația  „ieftină” se face însă prin decuparea stâlpului strâmb și înlocuirea acestuia cu un alt stâlp luat de pe o mașină dezmembrată. Rezistența structurii la această mașină reparată astfel este grav compromisă și dacă este supusă, pentru verificare, la un impact frontal se va deforma, ne mai putând să asigure acel „spațiu de supraviețuire” necesar. Pentru comparație este prezentată în dreapata jos și o mașină low cost de aceeași categorie (Dacia Duster) care la testul de impact a obținut numai 3*, dar care în urma testului își păstrează spațiul de supraviețuire intact.

Concluzie

Concluzia acestui test este clară: o mașină premium, cu un comportament excelent la testul de impact, după o reparație necorespunzătoare, se va comporta mult mai prost în caz de accident decât o mașină low cost care se clasează în zona medie la aceleași teste.

Sau mai pe scurt : o mașină reparată prost, din clasa premium, pe care o cumperi pentru că îți conferă siguranță, te va proteja in caz de accident mai putin decât o Dacia nouă!

Pentru că multe dintre mașinile uzate aduse din afara țării (peste 66%)  au avut cel puțin o daună deși la vânzare sunt declarate „fără accident în istoric” și nici modul cum au fost reparate. AuditAuto a pus la dispoziția celor care vor să cumpere o mașină uzată, un serviciu (denumit „Verificare Accident”), care face o verificare  a integrității caroseriei bazată pe măsurări în minim 40 puncte a grosimii stratului de vopsea, compararea anilor de fabricație a geamurilor, identificarea elementelor supra-vopsite, a uzurii neuniforme a anvelopelor etc.