Tu pe ce criterii de selectie iti alegi setul de anvelope auto?

C
ând vine vorba de anvelope auto – sau cauciucuri cum li se mai spune în limbajul curent - mulți șoferi tratează subiectul fără sa îi acorde prea multă atenție, alegând, de obicei, cele mai ieftine produse, chiar dacă sunt “un pic diferite” de prescripția fabricantului. Sau și mai rău, cumpără cauciucuri uzate! Mai nou, la cerere, au apărut “profesioniștii” care îți inscripționează anvelopa cum dorești : cu “M+S”, sau cu fulgi sau cu munți...
anvelope sh

Din păcate, acești amatori de chilipiruri nu înțeleg că degeaba mașinile lor sunt dotate cu sisteme ABS performante, discuri de frână ventilate, motoare de sute de cai, sisteme de direcție extrem de precise dacă circulă cu anvelope auto uzate, vechi, cu structura de rezistență afectată sau prost montate!

Condiții și importanță

Cauciucurile au tocmai rolul de a asigura contactul cu suprafața drumului, trebuind să fie suficient de aderente ca să transmită forța de accelerare și de frânare la drum, dar suficient de neaderente ca să asigure un consum redus de combustibil; suficient de elastice ca să preia denivelările și șocurile imediate dar suficient de rigide ca să nu strice stabilitatea mașinii în viraje; suficient de moi ca să se plieze pe suprafața drumului dar și suficient de ferme ca să nu se uzeze foarte repede; suficient de canelate ca să asigure eliminarea apei pe carosabilul ud impiedicând acvaplanarea dar și suficient de pline ca să asigure o suprafață cât mai mare de contact cu drumul pentru a putea transmite cât mai multă putere la accelerări și frânări! Te doare capul numai când citești această descriere!

Materialele și tehnologiile de fabricație a cauciucurilor au evoluat foarte mult și sunt extrem de complexe! Iată de ce niște anvelope auto bune, produse de un fabricant serios, costă mai mult decat cele produse din tot felul de materiale ieftine de cate o firmă fantomă. Iar prețul acestora reflectă, aproape întotdeauna, această diferență! Așa că, în materie de cauciucuri, alegerea celor care sunt cele mai ieftine este complet greșită! Este adevărat că la exterior toate caucicurile seamănă, dar diferențele dintre ele sunt enorme. În testele făcute cu aceeași mașină, în aceleași condiții meteo și pe același asfalt, diferența între distanțele la frânarea de urgență pe ploaie, la 60 km/h a fost de 3 m între un cauciuc premium și unul low cost, iar pe asfalt uscat, la 120 km/h a fost de de peste 11 m! Când diferența dintre viață și moarte se masoară în câțiva centimetri, trebuie să recunoaștem că 11 m este absolut enorm!

Cauciucuri SH – o ruletă rusească

O altă problemă majoră este cea a comercializării cauciucurilor SH. În condițiile în care despre aceste anvelope auto nu se poate oferi niciun fel de informație privind modul cum au fost exploatate, despre modul cum au fost depozitate sau despre starea structurii de rezistență a acestora, utilizarea cauciucurilor SH este un fel de ruletă rusească! Nu putem înțelege de ce autoritățile tehnice naționale permit vânzarea acestor cauciucuri fără ca înaintea comercializării să fie controlate cu mijloace moderne de detecție! Verificarea acestora este lăsată la latitudinea cumpărătorului care…face și el ce poate. Singurele criterii obiective sunt verificarea anului de fabricație inscripționat pe flancul anvelopei (DOT) și a înălțimii profilului.

Cauciucurile reșapate – neverificate!

În cazul cauciucurilor reșapate situația este un pic diferită. Firmele serioase, care fac reșapări de calitate, lucrează după reglementări foarte stricte, respectând toate normele tehnice impuse și la fabricația anvelopelor noi. Înaintea procesului de reșapare acestea sunt supuse unui control foarte drastic cu mijloace moderne de înaltă tehnologie fiind eliminate toate acele anvelope care nu mai prezintă siguranță. Anvelope auto reșapate sunt utilizate cu succes în țări dezvoltate precum Germania, Italia sau USA. Un astfel de cauciuc prezintă siguranță în exploatare la fel ca unul nou. Din păcate sunt comercializate și cauciucuri reșapate de firme obscure, cu tehnologii rudimentare, fără niciun control al calității produselor! Astfel de cauciucuri pot fi chiar mai periculoase decât cele la mâna a doua, întrucât nu sunt nici verificate înainte și după reșapare, iar suprafața reșapată poate fi neuniformă, fără aderență la suportul de bază, făcând, practic, cauciucul de neutilizat! Considerăm că autoritățile trebuie să se implice mult mai mult în verificarea cauciucurilor second hand comercializate și în controlul fabricilor care reșapează!

Cum verificăm un cauciuc

Uzura cauciucului este măsurabilă prin doi parametri: vechimea anvelopei și înălțimea profilului. Vechimea nu ar trebui să depășească 5 ani întrucât materialul din care este confecționat cauciucul îmbătrânește sub acțiunea razelor ultraviolete și își pierde elasticitatea, pe suprafața acestuia apărând mici crăpături care pot conduce la deteriorerea rapidă când apare o solicitare mare ca, de exemplu, o groapă sau o denivelare pe drum. Cel mai cunoscut parametru este înălțimea profilului, adică înălțimea rizurilor cauciucului măsurată între suprafața exterioară și interiorul rizurilor. Cele mai multe cauciucuri au martori de uzură, adică zone mai înalțate în interiorul rizului care au 3mm înălțime și care arată că anvelopa trebuie schimbată când profilul, prin uzură, ajunge la înălțimea acestui indicator. Dacă nu are indicator de uzură, cu ajutorul unei monede putem măsura înălțimea profilului. Dacă pentru cauciucurile de vară înălțimea minimă este de 3 mm, pentru cele de iarnă acestea nu ar trebui folosite dacă au înălțimea sub 5 mm. De altfel, și când sunt noi, au înălțimi diferite, anvelopa de vară are 7-8 mm, iar cea de iarnă 10 mm sau mai mult.

Deosebiri fundamentale între cauciurile de vară și cele de iarnă

De altfel, între cauciucul de vară și cel de iarnă sunt deosebiri de esență, începând cu forma și adâncimea profilului, dar mult mai importantă este elasticitatea și duritatea materialului. Aderența cauciucului la drum scade odată cu temperatura exterioară, de acceea piloții auto, înainte de competițiile sportive, își încălzesc anvelopele prin diferite metode. La temperaturi sub 10oC cauciucul de vară devine prea rigid iar aderența scade foarte mult. Sub aceste temperaturi trebuie schimbate cauciucurile cu cele de iarnă care, mai moi și mai elastice fiind, se vor comporta bine la temperaturi scăzute. Invers, dacă ținem cauciucurile de iarnă la temperaturi de 30-35oC, acestea fiind foarte moi se vor uza foarte repede la accelerări și frânări, iar elasticitatea foarte mare va transmite mașinii un comportament instabil și nesigur.

Ce dimensiuni trebuie să utilizăm

În ceea ce privește dimensiunile, sub nicio formă nu trebuie utilizate cauciucuri cu alte dimensiuni decât cele recomandate de constructorul vehiculului. Atât în faza de proiectare cât și prin toate încercările pe care le fac pe prototipuri toți constructorii, optimizează tipurile de  anvelope pentru a obține cele mai bune rezultate! Și, întrucât cerințele tehnice sunt extrem de complexe, această operație nu este deloc ușoară. De aceea, orice modificare a dimensiunilor va afecta parametrii funcționali ai unui vehicul, cu consecințe ce pot deveni foarte grave. Din această cauză, utilizarea unor dimensiuni diferite decât cele indicate de constructor este penalizată la ITP, la categora defecțiuni grave, iar viza ITP nu va fi acordată decât după înlocuirea acestora! Și apropo de dimensiuni date de constructor, cu foarte puține excepții, constructorii nu impun doar dimensiunea principală pentru anvelope, ci mai dau una sau mai multe dimensiuni alternative denumite dimensiuni tolerate, toate aceste trebuie sa fie trecute în cartea de identitate a vehiculului (CIV). Daca vreți să montați anvelope tolerate dar în CIV nu sunt trecute dimensiunile tolerate, mergeți la o reprezentanță RAR și solicitați trecerea în CIV a acestora. Stațiile ITP nu pot acorda viza ITP dacă pe mașină aveți alte dimensiuni de cauciucuri decât cele trecute în CIV! Și încă un amănunt extrem de important pentru promovarea ITP, cauciucurile montate pe aceeași punte trebuie să fie identice pentru a se comporta la fel în timpul deplasării. Adică să aibă și aceleași dimensiuni dar și același desen al rizurilor!

Iată de ce problema alegerii unui set de cauciucuri nu este deloc o problemă simplă, ci, mai degrabă o provocare. Cel mai bine este să alegi anvelope auto noi produse de firme cu renume. Dacă bugetul nu îți permite atunci alege cauciucuri noi mai ieftine sau reșapate de la firme europene cu tradiție și control riguros al acestei activități. Firmele obscure care reșapează prin magazii sau cauciucurile second hand pe care le alegi “la inspirație” și despre care nu știi nimic ar trebui să reperzinte ultima opțiune…