Cum poți fi păcălit la cumpărarea de auto rulate?

D
acă te-ai decis să cumperi o mașină second hand trebuie să știi că probabil cea mai mare provocare este să te asiguri că mașina pe care intenționezi să o cumperi nu este „țeapă”! Este normal ca o mașină scoasă la vânzare să fie cât mai frumos prezentată pentru a fi atractivă, dar de aici și până la măsluirea istoricului este cale lungă! Din păcate, marea majoritate a ofertelor de auto rulate au fie indicatorul de kilometri modificat, fie cel puțin un accident major pe care nu îl declară, fie, dacă ai ghinion, și una și alta!
auto rulate

Modificarea contorului de kilometri la auto rulate s-a generalizat din cauza că, pe de o parte, nu funcționează un sistem eficient de control și pedepsire a celor care vând mașini cu kilometrajul modificat, iar pe de alta parte, din cauza cumpărătorului român care „vânează” numai mașini ieftine, cu kilometri puțini și cu dotări peste medie fără sa se întrebe cum de o astfel de mașină ajunge să coste în România mai puțin decât în Europa! Există și reversul medaliei, vânzători care vor să vândă mașini cu istoric corect și care nu le pot vinde fiindcă nu le cumpără nimeni cu kilometrajul real pentru că la același preț există mașini cu „kilometri mai puțini” dar…măsluiți! Și în felul acesta sunt practic obligați să se alinieze la practica celor care măsluiesc indicatoarele de kilometri la auto rulate.

O altă categorie de „păcăleli” la cumpărarea de auto rulate este cea a mașinilor vândute după ce au suferit o avarie mare. Din păcate, pentru maximizarea profiturilor, de foarte multe ori piesele folosite la reparații sunt chinezisme sau provin din dezmembrări iar tehnologia de reparație nu este nici măcar apropiată de cea indicată de constructorul mașinii. Rezultatele sunt dezastruoase din punct de vedere al siguranței utilizatorilor acestor mașini, despre cum poți muri în astfel de sicrie pe roți am prezentat în articolul „Ce Pericole Ascunde O Mașină Reparată Vândută „Fără Accident În Istoric”

 

Cum să verifici o mașină rulată?

            Verificarea unei mașini ar trebui făcută astfel încât să ofere informații privind cele trei riscuri potențiale ce apar la cumpărarea de auto rulate: kilometraj măsluit, moduri de folosire care implică uzuri mari (ex: taxi, rent a car), accidente nedeclarate de vânzător.

O serie de informații se pot obține din reprezentanțele producătorului autoturismului respectiv dar, din motive de protecție a datelor personale, accesul la istoricul reprezentanțelor nu este permis decât proprietarului mașinii (deci poți cere legal aceste informații numai după ce ai cumpărat mașina) iar aici nu vei găsi decât informații privind reparațiile din service-urile de reprezentanță, deci mai ales despre accidentele nedeclarate nu vei putea afla nimic.

O sursă de informații foarte utilă și ușor accesibilă este cea a furnizorilor de date online, noi vă recomandam AutoDNA cu care avem de altfel și un parteneriat și care este cel mai mare furnizor de informații european prezent în 11 țări. În rapoartele AutoDNA se pot găsi informații extrem de utile privind kilometrajele înregistrate, accidentele nedeclarate sau modul de utilizare a mașinii. Cu ajutorul lor au fost depistate mai multe cazuri de mașini reparate neconform trans-frontieră (adică mașini accidentate într-o țară europeană, reparate în o altă țară și apoi vândute în a treia țară astfel încât să fie foarte dificilă verificarea și identificarea acestei situații întrucât nici în bazele de date ale reprezentanțelor nici la autoritățile naționale nu există informația respectivă (sau nu este completă).

Totuși, pentru verificarea accidentelor nedeclarate, cea mai sigură metodă este verificarea fizică, cu un tester de grosime de strat de vopsea profesional. Astfel se poate depista orice abatere față de grosimea stratului de vopsea aplicat în fabrica și care este foarte precis și uniform. Se verifică elementele structurii de rezistență a caroseriei, elementele exterioare, precum și alte elemente care nu sunt expuse direct.

Informațiile provenite din verificările online, din reprezentanțele auto și din verificările fizice sunt complementare întrucât în nicio bază de date publică online nu vei găsi înregistrările reparațiilor din reprezentanță sau invers. Verificarea prin măsurare este singura metoda sigură care pune în evidență toate reparațiile făcute la mașina precum și modul cum aceste reparații au fost făcute.